Indhold blad nr 6-2022

Kort Nyt:

ARTIKLER:

Fremtidens kunstige intelligens kræver smarte algoritmer
Udviklingen af computere er sket i et tæt samspil mellem udvikling af hardware og software. Fremtidens udfordring bliver i høj grad at forbedre de algoritmer, man bruger til machine learning, hvis ikke udgifter til computernes strømforbrug skal stikke helt af.
Af Kristian Sjøgren - forsker Kasper Green Larsen

Fra kvantefysik til kvantecomputere
Kvantefysikken er svær at blive klog på i den forstand, at fysikerne ikke er enige om, hvordan man egentlig skal fortolke de grundlæggende ligninger. Til gengæld er der ingen tvivl om, at kvantefysikken “virker”, hvilket forskerne blandt andet prøver at udnytte til at bygge kvantecomputere.
Af Henrik Bendix - forsker Klaus Mølmer

Marisela dykker ned i søens virkelige problemer
Marisela Lopes fra Herningsholm HTX har ved siden af undervisningen arbejdet med forskere på et projekt om Ormstrup Sø for at blive klogere på, hvordan en forsker arbejder.
Af Lotte Frank Andersen

Titan: En mulig kemisk superstjerne
Dansk forsker forsøger at udvikle katalysatorer af titan. Det vil gøre kemisk produktion af en lang række stoffer billigere, end det er muligt i dag.
Af Kristian Sjøgren - forsker Anders Reinholdt

Cellernes vitale svingninger
De seneste år er det blevet påvist, at koncentrationen af en række afgørende proteiner i cellekernen udviser veldefinerede svingninger. Ny forskning forklarer, hvordan disse svingninger er med til at optimere vitale processer som DNA-reparation.
Af Mathias Spliid Heltberg

Tegneserie: En mystisk sydom i antarktiske fisk
En historie fra ishavet omkring Antarktis om den sortfinnede isfisk (trematomus scotti) med en mystisk sygdom, hvor store svulster vokser
ud af kroppen.
Af Chloe DaMommio, John H. Postlethwait og Thomas Desvignes. Oversættelse og efterskrift ved Henrik Lauridsen.

Dommedagsuret
Siden 1947 har en gruppe fremtrædende videnskabsfolk brugt det såkaldte Dommedagsur til at advare om den alvorlige trussel fra kernevåben, som menneskeheden står over for. Viseren har aldrig stået tættere på klokken 12 midnat – dommedag – end den gør i disse år.
Af Henry Nielsen og Casper Andersen

BØGER: Bohr – det beskedne geni, Gift, Stormfloden 1872, Celler deler os og Kunstig intelligens bagfra (pdf)

BAGSIDEN: Flagermus og dødsmetal
Hvad er ligheden mellem en dødsmetal-sanger og en flagermus? De growler!

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer