Forskere gør biogasanlæg endnu grønnere

At Forskere fra Syddansk Universitet er klar med en storskala-model, som omdanner CO2 fra biogasanlæg til biometan (CH4) – populært kaldet grøn gas. På trods af status som grøn energikilde udleder biogasanlæg nemlig store mængder CO2. Cirka 40 procent af den gas, som skabes i biogasanlæg, er CO2, som futter ud ad skorstenen og direkte op i atmosfæren. Indtil nu. Nu kan forskerne nemlig indfange den overskydende CO2 og forvandle den til grøn energi, som kan indgå i det almindelige gas-net og erstatte den fossile gas.

Forskerne har i samarbejde med virksomhederne Nature Energy og Biogasclean udviklet et rislefilter, som forvandler den overskydende CO2 til biometan. Et rislefilter kender du måske, hvis du har din egen havedam, men derudover er det en kendt teknik, som landets vandværker og rensningsanlæg benytter.
Der er tale om et biologisk filter, som ikke blot er mindre energikrævende, men også mere effektivt og miljøvenligt end andre kendte metoder til at omdanne CO2 til grøn gas.

Ph.d.-studerende Brian Dahl Jønson har arbejde på projektet de seneste tre år, hvor hans fokus har været på at skalere teknologien op:

»Det er gået rigtig hurtigt. Vi begyndte med kolber på blot 0,3 liter i laboratorierne, men siden er det gået skridt for skridt. Først skabte vi en 8-liters reaktor, efterfulgt af to store 1.000-liters-pilot-reaktorer. Vi har bevist, at det fungerer. Derfor er vi nu i gang med at opbygge et demoanlæg i stor skala på Glansager Biogas i Sønderborg.«

Demoskalaanlægget kommer til at være på tre gange 400 kubikmeter. Potentialet er enormt for Nature Energy, som årligt vil kunne spare 200.000 ton CO2 ved fuldskalaanlæg på alle deres biogasanlæg. Det svarer til den udstødning, som 55.000 personbiler udleder på et år. Ifølge Brian Dahl Jønson vil teknologien potentielt også kunne bruges andre steder end biogasanlæg – for eksempel i cementproduktion. Det afhænger dog af, hvilke gasser der konkret bliver udledt, for nogle gasser kan nemlig være giftige for de mikroorganismer, som bruges i det biologiske filter.

Sune Holst, SDU TEK.