Indhold blad nr 5-2022

Kort Nyt:

ARTIKLER:

Kemi der bare klikker
For første gang i 25 år har en dansk forsker modtaget en Nobelpris. Kemikeren Morten Meldal får sammen med amerikanerne Barry Sharpless  og Carolyn Bertozzi kemiprisen for deres bidrag til udviklingen af såkaldt klikkemi, der dækker over kunsten at bygge funktionelle molekyler ud fra simple byggesten.
Af Carsten R. kjaer

Parkinsons sygdom kan diagnosticeres gennem en telefonsvarerbesked
En gruppe forskere fra Aalborg Universitet er eksperter i lyd. Den ekspertise kan bruges, når Parkinsonramte skal diagnosticeres ud fra en simpel stemmeprøve.
Af Henrik Bendix

Intelligente computersystemer i økologien
Kunstig intelligens finder hastigt stigende anvendelse i videnskaben. Vi har benyttet maskinlæring til at forudsige vandkvaliteten i Danmarks mere end 180.000 små og store søer samt CO2-indholdet i Skandinaviens vandløb.
Af Kaj Sand-Jensen, Kenneth Thorø Martinsen og Theis Kragh

Peptoider: Et bud på fremtidens antibiotika
Traditionel behandling af bakterielle infektionssygdomme med antibiotika nærmer sig sine grænser, fordi bakterier udvikler forsvarsmekanismer. På Roskilde Universitet undersøger en gruppe forskere og specialestuderende en ny klasse af molekyler kaldet peptoider, som blandt andet viser lovende egenskaber som en ny type antibiotika.
Af Biljana Mojsoska

Dræbersvamp gør fluer nekrofile
En særlig svampeart nøjes ikke bare med at slå fluer ihjel. Den får dem til at udskille duftstoffer, så hanfluer flokkes om ligene for at parre sig med dem. Gør de det, betyder det samtidig en dødsdom seks dage senere, når svampen gør dem til zombie-fluer.
Af Kristian Sjøgren

CRISPR: Et genetisk værktøj mod sygdomme
Den genetiske “saks” CRISPR har revolutioneret arbejdet med og forskningen i gener. Forskere arbejder nu intenst på at knække koden til at kunne bruge dette værktøj til at kurere en lang række sygdomme.
Af Kristian Sjøgren

Forskere retter luppen mod luftens plastik
De færreste tænker på, at plastikforurening også kan findes i luften i form af små partikler. Forskere vil nu kigge nærmere på de luftbårne plastikpartikler, så vi kan blive klogere på deres mulige effekter på for eksempel skydannelse og vores sundhed.
Af Berit Brøndum Rasmussen

BAGSIDEN: Cyberguld til Danmark
Siden sidste bagside har det danske cyberlandshold vundet guld ved Europamesterskabet i cybersikkerhed i Wien, Østrig.

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer