Du er her: Aktuel Naturvidenskab

På sporet af det mørke stof

Det er mere end 80 år siden, at fysikere indså, at der er meget mere masse i Universet, end man umiddelbart kan se.

Aktuel Naturvidenskab
nr. 3-2016

Læs om:

• Selvlysende bakterier og gennemsigtige fisk
  • Atomkernernes  spin fortæller om grundvandet
  • Mysteriet om påsken
  • Hvad Feynman gør, er altid det rigtige
  • Den eksperimentelle biologis fader
  • Bliv dus med din skraldespand
  • Se mere om indholdet i nr. 3

Nye undervisningsmaterialer

En ny quiz tager udgangspunkt i artiklen Skovengen blomstrer fra nr. 2/2016Quizzen er lavet af Anne Becher, der underviser i biologi og kemi på Vesthimmerlands Gymnasium og HF. Artiklen og quizzen kan fx bruges som en del af et forløb om grundlæggende økologi i gymnasiet.

Du kan nu finde fem sæt nye undervisningsmaterialer, der er beregnet til undervisningen i gymnasiet. Bl.a. kan du finde undervisningsmateriale til artiklenBakteriers immunsystem åbner døren til en ny æra for biologien, der handler om den nye metode til genredigering CRISPR-Cas9. Materialet er velegnet til undervisning i Biologi B+A og Bioteknologi. Der er også en quiz.

Derudover er nye materialer til artiklerne Se ind i maden fra nr. 6-2015, til artiklen Kviksølv i Østersøen fra nr. 5-2015 og til artiklen Sæt sejl mod stjernerne fra nr. 4-2013 - samt et DNA-undervisningsforløb til brug i Biologi C.

Quiz - De 10 største erkendelser

Ny quiz: Prøv kræfter med hele 30 spørgsmål til temaet om Naturvidenskabens 10 største erkendelser, som har været et af de mest populære temaer på Aktuel Naturvidenskabs hjemmeside gennem tiden.

Gå direkte til Erkendelsesquizen

Se temaet om de største erkendelser

Køb en pakke med viden

Tilbud til nye abonnenter

Bestil en intropakke med otte helt nye numre plus abonnement i et år (6 numre) for kun 354,- kr. inkl. porto & ekspedition. Bestil via abonnementssiden.

Vi har gennemgået arkivet og fundet en række artikler frem, som samlet set giver et overblik over vandmiljø, vandløb og næringsstoffer.

Tema om vandløb og vandmiljø.

Debatten har den seneste tid raset om grødeskæring i vores vandløb som middel til at få vandet væk fra markerne.

Se mere om indholdet i nr. 2 og se artiklen

Landbrugspakken – et kvælstofeksperiment?

Den nyligt vedtagne Landbrugspakke er af regeringen blevet solgt som en fordel for både landbrug og natur. Tre forskere fra Københavns Universitet har ud fra de offentliggjorte data og ved hjælp af helt overordnede beregninger og betragtninger analyseret på Landbrugspakkens mulige konsekvenser for kvælstofudledningen til havet. Deres vurdering tyder på, at pakken er et risikabelt kvælstofeksperiment i fuld skala.

I Aktuel Naturvidenskab kan du læse

• Nye forskningsprojekter og resultater
  • Videnskabshistorie og naturfilosofi
  • Synspunkter og kommentarer
  • Boganmeldelser

Om tidsskriftet

Aktuel Naturvidenskab er et tidsskrift med nyheder og baggrund fra den naturvidenskabelige verden. Aktuel Naturvidenskab udgives i et samarbejde mellem 6 danske forskningsinstitutioner.

Artiklerne er primært skrevet af fagfolk og henvender sig til læsere med en bred interesse for naturvidenskab. Det faglige niveau svarer til en "studentereksamen".