Du er her: Aktuel Naturvidenskab

Computerspil tæmmer atomernes verden

Spillet Quantum Moves viser vejen hen mod fremtidens super-computere ved at finde nye måder at løse problemer inden for kvantefysik.

Aktuel Naturvidenskab
nr. 3-2016

Læs om:

• Selvlysende bakterier og gennemsigtige fisk
  • Atomkernernes  spin fortæller om grundvandet
  • Mysteriet om påsken
  • Hvad Feynman gør, er altid det rigtige
  • Den eksperimentelle biologis fader
  • Bliv dus med din skraldespand
  • Se mere om indholdet i nr. 3

Nye undervisningsmaterialer

Fik du læst artiklen ”Computerspil tæmmer atomernes verden” i nr. 3-2016 af Aktuel Naturvidenskab? Du kan nu teste, om du har fanget nogle af de vigtige pointer i artiklen i den nye quiz. Gå direkte til quizzen om kvantecomputere, som er lavet af Karina Marie Schifter-Holm fra Viborg Gymnasium og HF.

En anden quiz tager udgangspunkt i artiklen Skovengen blomstrer fra nr. 2/2016Quizzen er lavet af Anne Becher, der underviser i biologi og kemi på Vesthimmerlands Gymnasium og HF. Artiklen og quizzen kan fx bruges som en del af et forløb om grundlæggende økologi i gymnasiet.

Du kan desuden finde fem sæt nye undervisningsmaterialer, der er beregnet til undervisningen i gymnasiet. Bl.a. kan du finde undervisningsmateriale til artiklen Bakteriers immunsystem åbner døren til en ny æra for biologien, der handler om den nye metode til genredigering CRISPR-Cas9. Der er også en quiz.

Derudover er nye materialer til artiklerne Se ind i maden fra nr. 6-2015, til artiklen Kviksølv i Østersøen fra nr. 5-2015 og til artiklen Sæt sejl mod stjernerne fra nr. 4-2013 - samt et DNA-undervisningsforløb til brug i Biologi C.

Quiz - Kvantecomputere

Ny quiz: Fik du læst artiklen ”Computerspil tæmmer atomernes verden” i seneste nummer af Aktuel Naturvidenskab? Du kan nu teste, om du har fanget nogle af de vigtige pointer i artiklen i vores nye quiz.

Gå direkte til quizzen om Kvantecomputere

Køb en pakke med viden

Tilbud til nye abonnenter

Bestil en intropakke med otte helt nye numre plus abonnement i et år (6 numre) for kun 354,- kr. inkl. porto & ekspedition. Bestil via abonnementssiden.

Vi har gennemgået arkivet og fundet en række artikler frem, som samlet set giver et overblik over vandmiljø, vandløb og næringsstoffer.

Tema om vandløb og vandmiljø.

Debatten har den seneste tid raset om grødeskæring i vores vandløb som middel til at få vandet væk fra markerne.

Se mere om indholdet i nr. 2 og se artiklen

Landbrugspakken – et kvælstofeksperiment?

Den nyligt vedtagne Landbrugspakke er af regeringen blevet solgt som en fordel for både landbrug og natur. Tre forskere fra Københavns Universitet har ud fra de offentliggjorte data og ved hjælp af helt overordnede beregninger og betragtninger analyseret på Landbrugspakkens mulige konsekvenser for kvælstofudledningen til havet. Deres vurdering tyder på, at pakken er et risikabelt kvælstofeksperiment i fuld skala.

I Aktuel Naturvidenskab kan du læse

• Nye forskningsprojekter og resultater
  • Videnskabshistorie og naturfilosofi
  • Synspunkter og kommentarer
  • Boganmeldelser

Om tidsskriftet

Aktuel Naturvidenskab er et tidsskrift med nyheder og baggrund fra den naturvidenskabelige verden. Aktuel Naturvidenskab udgives i et samarbejde mellem 6 danske forskningsinstitutioner.

Artiklerne er primært skrevet af fagfolk og henvender sig til læsere med en bred interesse for naturvidenskab. Det faglige niveau svarer til en "studentereksamen".