Indhold blad nr 3-2022

Kort Nyt:

Artikler:

Skimmelsvampe – en udfordring for forskere og boligejere
Dansk forsker forsøger at forstå skimmelsvampenes komplekse univers for blandt andet at sikre, at bæredygtigt byggeri ikke bliver de rene bomber under helbredet.
Af Kristian Sjøgren.

Et holistisk syn på organismen og dens mikroorganismer
Meget tyder på, at samspillet mellem en værtsorganisme og dens mikrober er enorm vigtigt for både værten og dens mikrobers udvikling. Denne erkendelse kan betyde, at vi skal til at omskrive og nytænke alt fra evolution til fødevareproduktion.
Af Thomas Sten Pedersen, Christina Lehmkuhl Noer og Morten Tønsberg Limborg

Fortid og nutid mødes på Svalbard
Hvis man gerne vil opleve, hvordan det danske landskab kunne have set ud, da den seneste istid sluttede, er Svalbard et godt sted at besøge. Her kan forskerne studere gletsjere, som stadig er i aktivt samspil med landskabet.
Af Lis Allaart

Slanger giver unikt indblik i reguleringen af proteinsyntesen
Slanger har en usædvanlig evne til at sætte gang i kroppens proteinsyntese, allerede inden fordøjelsen er startet. Forskere mistænker, at et endnu ukendt tarmhormon er afgørende i processen, og da de fleste tarmhormoner er fælles på tværs af dyrearter, kan viden om dette måske være brugbar for mennesket.
Af Kristian Sjøgren

Oliepalmer: En stigende trussel mod tropernes biodiversitet og ferskvande?
Der er en voldsom vækst i arealet tilplantet med oliepalmer på verdensplan. Det har rejst bekymring for konsekvenserne for biodiversiteten og ferskvandsystemer i troperne. Forfatterne har forsøgt at skaffe sig et overblik over undersøgelser, der har studeret effekten af oliepalmeplantager på den lokale biodiversitet.
Af Oscar Alberto Rojas Castillo, Sebastian Kepfer-Rojas og Dean Jacobsen

En sikker genåbning – matematisk set
Forskere fra Aalborg Universitet har udarbejdet en model, der kan forudsige hvor længe og hvor mange man skal teste for at være sikker på, om en virus er uddød eller ej. Den matematiske model kan gøre isolationsstrategien mere effektiv, når den næste pandemi rammer.
Af Jakob Brodersen

BAGSIDEN: Den svære samtale
En meningsfuld samtale om videnskab forudsætter en forståelse af, hvad videnskab er, og hvordan videnskaben fungerer.

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer