Indhold blad nr 2-2021

Forskning og nyheder

Kort Nyt:

COVID-19 tests: Hvad tester de?
Formentlig vil tests en rum tid endnu fylde meget i kampen for at begrænse udbredelsen af coronavirus. Du får her en oversigt over, hvad de forskellige tests går ud på, hvad svaret betyder, og hvilke begrænsninger de forskellige test har.
Af Karen Angeliki Krogfelt og Camilla Adler Sørensen

Vejen til rummet
Her i foråret 2021 kan man læse et usædvanligt jobopslag – nemlig om at blive astronaut i den europæiske rumfartsorganisation ESA. I den anledning ser Ole. J. Knudsen nærmere på, hvad der skal til for at blive astronaut og på den danske rumbranche.
Af Ole J. Knudsen

Universet har vokseværk
Både universet og vores viden om det vokser hele tiden. Gennem astrofysiske observationer og teoretiske landvindinger har vi efterhånden fået en god forståelse af vores dynamiske univers og dets historie. Men der er stadig meget, vi ikke forstår.
Af Henrik Bendix, forsker Steen Hannestad

Iskollaps ved istidens slutning ligner nutidens
Da isen smeltede bort fra kontinentalsoklen i Barentshavet syd for Svalbard ved afslutningen af sidste istid, foregik det i markante ryk under kraftig opvarmning, viser ny forskning. Det ligner det, vi ser omkring Arktis og Antarktis i dag.
Af Tine L. Rasmussen og Erik Thomsen

Mikroorganismer i dybe jordlag
Ny forskning giver indsigt i de hidtil uudforskede bakterie- og svampesamfund i jorden, der findes i 2-5 meters dybde. De kan blive vigtige spillere i en fremtid med bæredygtig planteproduktion, hvor afgrøder med dybe rødder ses som en del af løsningen.
Af Mette Haubjerg Nicolaisen, Annemette Lynhne-Kjærbye og Frederik Bak

Stamceller og sårheling
Kroniske sår er blevet en folkesygdom, og forskerne er på jagt efter nye behandlingsmuligheder for at hjælpe de mange patienter. Stamceller fra fedtvæv har vist sig at være yderst gavnlige, når det kommer til regenerering af væv, og de virker derfor lovende i kampen mod de grimme sår.
Af Simone Riis Porsborg

Fatima vil forkorte vejen til korrekt diagnose
Fatima forsker i biomarkører, og hvordan bakterier kommunikerer med hinanden. Hun har vundet prestigefyldte talent- og forskningspriser, stiftet egen biotekvirksomhed og skrevet fire spændingsromaner. Og hun har kun lige rundet de 30 år.
Af David Erichsen forsker atima Alzahraa Alatraktchi

Bagsiden: Hacking i menneskehedens tjeneste
Jens Myrup Pedersen lærer sine studerende at tænke som hackere – for det er nødvendigt, hvis man vil bekæmpe de ondsindede hackere.
Af Carsten R. Kjaer, Aktuel Naturvidenskab.

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer