Røntgeninstrument booster materialeforskningen

I en kælder på Roskilde Universitet er forskere og teknikere i skrivende stund i fuld gang med at installere et 8 meter langt røntgenapparat, som skal være med til at give materialeforskningen ved universitetet et ordentlig løft. Det er fysikeren Dorthe Posselt fra faggruppen for fysik og matematik (IMFUFA) på Roskilde Universitet, som har været drivkraften i at få anskaffet apparatet – en anskaffelse, der er blevet mulig på grund af en bevilling på 11 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden. Mere konkret er der tale om et instrument til såkaldt røntgen-småvinkel-spredning, hvor man undersøger materialer ved at måle, hvordan røntgenstråler spredes, når de sendes igennem en prøve hvorved man kan opnå detaljeret information om nanoskala strukturen af materialet i prøven.

Hidtil har Dorthe Posselt og kolleger måttet rejse til udlandet med prøver og udstyr for at få adgang til tilsvarende faciliteter, og det kan typisk kun lade sig gøre at få 4-5 dages måletid ad gangen. Derfor åbner den nye facilitet på RUC – kaldet RUCSAXS (som står for Roskilde University Small-Angle X-ray Scattering) for meget mere forskning på sarte prøver og studier af processer, der forløber over længere tid.

Det er ikke kun fysikere, der vil få glæde af apparatet. Dorthe Posselt, der leder det tværfaglige center FRUSTMI, forventer således, at kolleger fra andre naturvidenskabelige fagområder som kemi, molekylærbiologi og miljøbiologi også vil drage nytte af RUCSAXS. Hun forventer også, at der vil blive opbygget et livligt og internationalt miljø omkring udstyret, og at private virksomheder vil kunne bruge instrumentet. Det typiske materiale, som vil blive undersøgt med RUCSAXS, er nanopartikler der flyder rundt i en væske. Det kan eksempelvis være polymerer, cellemembraner, metal- og plastiknanopartikler eller klynger af proteinmolekyler. RUCSAXS giver også, som noget særligt, mulighed for at studere nanostrukturerede overflader og ultratynde belægninger med en skræddersyet nanostruktur.

CRK, Kilde: RUC