Indhold - blad nr 1-2019

Synspunkt: Virkelighedstjek i forskningen
Biologisk forskning påviser tusindvis af nye mekanismer og sammenhænge på molekylært, biokemisk og fysiologisk niveau hvert eneste år. Til gengæld kniber det med at teste deres betydning i virkelighedens verden.
Ved professor Kaj Sand-Jensen, Københavns Universitet.

Kød uden kød eller dyr – hvordan det?
Flere og flere erstatter kød med produkter baseret på planteprotein. Ved en særlig proces kaldet ekstrudering kan planteproteinet komme til at minde om kød i struktur og konsistens.
Af Bjørn Petrat-Melin og Aaron M. Saunders

Delphini-1 – Aarhus Universitets første satellit
Delphini-1 er en studenterbygget satellit, og de studerende skal også stå for kontrollen, mens den er i kredsløb i godt et år.
Af Victoria Antoci, Hans Kjeldsen, Néstor J. Hernández Marcano og Ole J. Knudsen

På kalvisfangst i Østgrønland
Isbjerge, der brækker af gletschere, kan medbringe store mængder sediment, som dermed kan ende på bunden af verdenshavene – langt fra kilden. For at få en bedre ide om betydningen af denne materialetransport har artiklens forfatter været på togt i Østgrønland på jagt efter kalvis.
Af Bent Hasholt

Kunsten at bygge verdens mest effektfulde accelerator
For at kunne producere neutroner til brug i den kommende forskningsfacilitet European Spallation Source i Sverige er det nødvendigt at bygge verdens mest effektfulde accelerator. Og det er en teknisk bedrift, der byder på mange udfordringer.
Af Søren Pape Møller og Heine Dølrath Thomsen

Digitale bier kan afsløre uønskede effekter af sprøjtegift
Bierne går tilbage i Europa og Nordamerika, og sprøjtemidler menes at være en del af årsagen. Derfor arbejder bl.a. danske forskere nu på at simulere en digital honningbikoloni, som kan indgå i en realistisk vurdering af skadelige bivirkninger fra giftstoffer under komplekse forhold i naturen.
Af Yoko Luise Dupont, Per Kryger, Jørgen Aagaard Axelsen, Peter Borgen Sørensen og Christopher John Topping

Kunstig intelligens hjælper ordblinde med at læse
Et gratis program fra Københavns Universitet forenkler svære tekster, så ordblinde og andre med læsevanskeligheder får lettere ved at læse på nettet. Programmet er det første af sin slags i verden og har potentiale til at hjælpe godt 400.000 ordblinde danskere og andre med læsevanskeligheder.
Af Michael Skov Jensen

Forstår du ingenting? Historien om nul
Begrebet nul er på ingen måde intuitivt, og selvom det i dag betragtes som et tal, opfører det sig ikke helt ligesom de øvrige tal. Her får du historien bag dette forunderlige begreb.
Af Anna Rani Digebjerg

Bagsiden: Mysteriet om den overkørte ræv
En ræv, der var fundet død på Bornholm, fragtes til Aalborg Universitet for at blive obduceret, så forskerne kunne undersøge rævens maveindhold. Men hvorfor det?

Servicesiden med omtaler

Kort Nyt
Kaos i kroppen tuner dit immunsystem, Vulkaners klimaeffekt, Metangas fra grønlandske gletsjere, Forsuring af havet kan give flere giftige alger, Truede dyr får hjælp fra model, Stjerne med et gran salt, DNA-spor på blomster afslører insekt-besøg og Stor pris til nanoforsker.

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer