Indhold - blad nr. 1-2017:

Synspunkt: Når formidling driver forskningen (pdf)
Forskningsformidling er, når man først forsker, så formidler, vil de fleste mene.
Men nogle gange kommer inspirationen til forskningen fra formidling.
Ved Ole G. Mouritsen

Forskning og nyheder

Hvor stærk er chili? (pdf)
Vi siger, at chili smager stærkt. Men er stærk en smag, og hvor stærk er chili egentlig? En ny undersøgelse af de stærke indholdsstoffer i chili, de såkaldte capsaicinoider, viser, at chilier dyrket i Danmark kan blive lige så stærke som chilier dyrket under varmere himmelstrøg.
Af Lars Duelund, Lene Tvedegaard og Ole G. Mouritsen

3D-Røntgensyn afslører knoglernes indre (pdf)

Knogler er opbygget i en kompleks struktur, som forskerne stadig ikke forstår vigtige dele af. Nye teknikker til at danne billeder af komplekse materialer ved hjælp af røntgenstråling hjælper nu forskerne til at besvare nogle af de mange åbne spørgsmål.
Af Nina Kølln Wittig og Henrik Birkedal

Ung ø med ældgammel undergrund (pdf)
Geologien af øhavet omkring Seychellerne viser gamle granitbjergarter, der peger på, at området oprindelig var en del af Indien og Madagaskar.

Zebrafiskens immunsystem på film (pdf)
Ved hjælp af genmodificerede zebrafisk er det i dag muligt at filme fiskenes immunceller i aktion. Det kan give værdifuld viden om, hvordan fx parasitter er i stand til at undvige immunsystemet.
Der er to videoklip til artiklen: Video1 Video2
Af Louise von Gersdorff og Kurt Buchmann

Kæmpeplanet får sin stjerne til at svinge i takt (pdf)
370 lysår borte i retning af stjernebilledet Hercules kredser en enorm planet i en meget aflang bane omkring stjernen med det mundrette navn HAT-P-2.
Af Ole J. Knudsen

Metallisk hydrogen – en and? (pdf)
I 1935 forudsagde de to fysikere Eugene Wigner og Hillard Bell Huntington, at hydrogen ved høje tryk kunne blive et metal.

Bakteriernes usynlighedskappe skal trævles op (pdf)
En ny forskningsgruppe ved Mikrobiologi på Syddansk Universitet har sat sig for at undersøge genetikken bag bakterien Streptococcus pneumoniaes kapsel - den bakterielle usynlighedskappe. Finder vi ud af, hvordan den reguleres, er der potentiale for nye behandlingsmetoder.
Af Patrick Rosendahl Andreassen og Mikkel Girke Jørgensen

Forskere vækker silicium til live (pdf)
Til trods for, at der er masser af silicium til rådighed, har livet “valgt” stort set at ignorere dette grundstof.

Erkendelse ved hjælp af hierarkiske modeller (pdf)
Filosoffen Immanuel Kants erkendelsesmodel har haft stor betydning for det naturvidenskabelige verdensbillede. Ved hjælp af såkaldt hierarkiske modeller er det nu muligt at anvende Kants erkendelsesmodel direkte på konkrete videnskabelige problemstillinger.
Af Christian Frølund Damgaard

Stor interesse for bedre naturgenopretning (pdf)
At sikre biodiversiteten og vores natur på land kræver, at forskning og praktisk viden bringes i spil i et tværfagligt samarbejde. I mange år har det haltet gevaldigt, men nu samles man i et fælles forum. Det giver grund til optimisme, da erfaringen fra søer og vandløb er, at en vedholdende indsats nytter.
Af Kaj Sand-Jensen

Når bakterier bliver til plaster (pdf)
En gruppe studerende fra SDU oplevede i efteråret 2016 succes i en international konkurrence i syntetisk biologi. Deres projekt går ud på at udnytte bakterier til at fremstille et anti-infektiøst plaster. To af deltagerne fortæller her om projektet og de forskningsetiske overvejelser, man gør sig som forskerspire.
Af Brian Kenn Baltzar og Rikke Friis Bentzon

Bogomtaler og anmeldelse: Verdensbilledet i forandring anmeldt af Bertil Dorch (pdf)

Bagsiden: Udlængsel og CV (pdf)
For at komme godt hjem, må man rejse ud«, skrev forfatteren Johannes V. Jensen for lidt over 100 år siden om sin store rejselyst til dengang fjerne lande som USA og Japan.
Af Svend Thaning

Kort Nyt (pdf)
Billigt rent vand med online-analyse, Robotfryser skal holde styr på vores gener, Når mennesket tåler arsen, En orden til et eksotisk insekt, Ny app vender kameraet om, Fra legetøj til centrifuge, Sådan angriber diarre-bakterier og Mikrofossiler peger på varm vugge for livet.

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer