AU

Godt nyt for brintbilen

Brintbiler er i dag et sjældent syn. Det skyldes blandt andet, at brintbiler er afhængige af ret meget platin som katalysator i brændselscellerne – omkring 50 gram – hvor almindelige biler kun har brug for cirka fem gram. Platin er et kostbart materiale, der kun udvindes cirka 100 ton af om året i Sydafrikanske miner.

Men nu har forskere på Kemisk Institut ved Københavns Universitet udviklet en helt ny katalysator, der ikke er afhængig af den store mængde platin.

»Vi har lavet en ny katalysator, som i laboratoriet kun har brug for en brøkdel af den mængde platin en standard brændselscelle til brintbiler behøver, dvs. vi nærmer os samme mængde platin, som almindelige biler bruger. Samtidig er den nye katalysator langt mere stabil, end de katalysatorer, som sidder i brintbiler i dag,« siger professor Matthias Arenz fra Kemisk Institut.

Bæredygtige teknologier har den udfordring, at de ofte er baseret på sjældne materialer, så det sætter en øvre grænse for skalerbarheden. Det kan den nye teknologi dog ændre på.

»Den nye katalysator kan gøre det muligt at udrulle brintbiler i langt større skala, end man tidligere har kunnet,« siger Jan Rossmeisl, professor og centerleder for Center for High Entropy Alloy Catalysis på Kemisk Institut. Den nye katalysator forbedrer markant brændselscellerne, så de leverer flere hestekræfter per gram platin, og det gør den langt mere bæredygtig at producere. Næste skridt for forskerne er at opskalere resultaterne, så teknologien kan implementeres i brintbiler.

»Vi er i dialog med bilindustrien om, hvordan det her gennembrud kan blive udrullet i praksis, så det ser lovende ud«, siger professor Matthias Arenz.

Resultaterne er netop publiceret i Nature Materials – et af de førende videnskabelige tidsskrifter for materialeforskning.


Af Katherina Killander, KU. Nature Materials doi.org/10.1038/s41563-020-0775-8.