Besøg ved Ormstrup Sø giver gymnasieelever et praktisk indblik i udviklingen af en sø-robot.
Af Lotte Frank Andersen
På en solskinsdag i august viste Ormstrup Sø sig fra sin bedste side, da en HTX-klasse fra Grenaa besøgte søen. De var kommet for at se og blive klogere på “Søbotten”, og især det, den laver nede på søens bund.
»Det er fedt at komme ud, så vi ikke kun sidder inden for i klasselokalet og har teori hele dagen. Vi lærer mere af at komme ud og være praktiske. At komme ud at se det, vi skal arbejde med,« siger Jonas Andersen Domdal, HTX-elev i 2.V på Viden Djurs i Grenaa.
Et team af ingeniører ved Dansk IngeniørService (DIS) har udviklet sø-robotten, og under besøget ved søen gav Steffen Buck-Hansen, projektleder og ingeniør i DIS, eleverne et indblik i design, udvikling og programmering. Elevernes besøg ved søen er en del af virksomhedscasen “Design en sø-robot”. En case udviklet i et samarbejde mellem Naturvidenskabernes Hus og DIS med det formål at give gymnasieelever indblik i, hvordan deres fag kan bruges uden for klasseværelset og at inspirere dem til at vælge en uddannelse og karriere inden for naturvidenskab og teknologi.
Forskningsprojektet i Ormstrup Sø er ikke kun forbeholdt forskere og andre fagpersoner. Også børn og unge får indblik i arbejdet, der kortlægger og undersøger søen. 2.V fra Viden Djurs er blandt dem, der har set sø-robot, måleapparater og geotubes fyldt med sediment med egne øjne.
Johnny Christensen er lærer i 2.V og prioriterer at tage sine elever med ud af klasselokalet. Ifølge ham kan virksomhedscasen med DIS og besøget ved Ormstrup Sø rumme alle klassens elever, selvom de har forskellige studieretninger.
»Der er ikke nogen af mine elever, der ikke vil have godt af det her forløb. Der er noget for de biologi-interesserede med fosfor-problematikken, og udvikling og programmering af robotten er oplagt i teknologifaget,« siger han.
Netop inspiration til uddannelse- og karriere er noget af det, Jonas Andersen Domdal fremhæver som en gevinst ved at komme ud og møde en ingeniør som Steffen Buck-Hansen.
»Vi snakker en del internt i klassen om, hvad vi kunne tænke os. HTX er meget rettet mod uddannelser som ingeniør, arkitekt eller læge. Det er rart at komme ud og fysisk se, hvad man kan arbejde med, i stedet for bare at læse beskrivelser på universiteternes hjemmesider,« siger Jonas Andersen Domdal.
Efter besøget ved Ormstrup Sø har eleverne med Fable-robotter og målinger i søer omkring gymnasiet arbejdet videre med virksomhedscasen “Design en sø-robot”. Som en del af casen har de mulighed for at præsentere deres løsningsforslag for DIS og efterfølgende få feedback. ♦