Forskere vil udvikle kloge batterier

Jeg drømmer om, at elbiler om 10 år vil køre rundt med et display, hvor man kan se batteriets levetid alt efter forskellige faktorer som temperatur, chaufførens kørestil og trafikken.«

Sådan lyder en af visionerne for forskningsprojektet Smart Battery, som professor ved Energiteknik på Aalborg Universitet, Remus Teodorescu, netop har fået 28,5 millioner kroner til fra Villum Fonden. Dem skal han bruge på ved hjælp af kunstig intelligens at forbedre levetiden og pålideligheden af fremtidens batterier. Det skal ske ved at udvikle batteripakker, hvori battericellerne kan overvåges og styres individuelt. I dag holder en batteripakke op med at fungere, hvis én af dens celler løber tør for kapacitet. Det betyder, at de svageste celler bestemmer et batteris levetid. Det vil Smart Battery lave om på.

»Her vil vi gøre cellernes strømforbrug individuelt, så de kan tilpasse sig hinanden og lade batteriet leve længere. Samtidig vil vi gøre det muligt at vurdere batteriets kapacitet og levetid mere nøjagtigt,« siger Remus Teodorescu.

Ifølge professoren vil de nye batteriers forbedrede levetid og pålidelighed kunne gavne den grønne omstilling på flere måder. Særligt kan det få indflydelse på fremtidens elbiler, som vil blive mere attraktive at vælge for køberne, fordi batterierne bliver bedre. Samtidig vil en elbil med et Smart Battery udlede mindre CO2 end en bil med en konventionel batteripakke. Og så vil den nye teknologi gøre det nemmere at genanvende batterierne, når de har udtjent deres rolle i bilerne.

» Når en batteripakke i en bil er blevet opbrugt, har det cirka 80 % kapacitet tilbage. Så er det store spørgsmål: Hvornår vil det gå i stykker? Med et Smart Battery kan man vurdere og styre levetiden, så det kan bruges i mange år bagefter til andre ting – for eksempel i boligen,« siger han.

Som noget nyt vil forskerne bruge kunstig intelligens i udviklingen af de nye batterier. Det skyldes, at en almindelig computer ville skulle bruge en enorm regnekraft for at udregne levetiden på et lithium-batteri i realtid, fortæller professor Remus Teodorescu.

» Derfor skal vi bruge kunstig intelligens, som kan trænes til at vurdere levetiden. Det giver også den mulighed, at data fra forskellige batterier kan bruges til konstant at gentræne og forbedre udregningsmodellen. Det kan ske via en cloud-baseret opdateringsmodel, så modellerne konstant bliver mere præcise og tilpasset deres brugere,« siger Remus Teodorescu.

Af Mads Degn Gregersen, Aalborg Universitet.