Planet med månevugge

Astronomer har opdaget, at en planet kredsende omkring stjernen PDS 70 omkring 112 parsec fra Jorden er omgivet af en ring af gas og støv, som sandsynligvis fungerer som en “vugge” for dannelse af nye måner. Planeten er en af to gasplaneter af mindst Jupiter-størrelse omkring stjernen, som forskere tidligere har opdaget omkring stjernen, og nye billeder optaget med ALMA-teleskopet i Chile viser nu altså en ring af gas- og støv omkring den med en udstrækning svarende til afstanden mellem Jorden og Solen.

Forskerne mener, at nye måner er i færd med at blive dannet ud fra materialet i denne ring, da gas og støv i ringen klumper sig sammen – tilsvarende som når planeter omkring stjerner dannes ud fra en protoplanetarisk skive af gas og støv. Der er angiveligt tilstrækkeligt med materiale i ringen til at danne 3 måner med en størrelse svarende til vores egen måne. De nye billeder giver det indtil nu klareste indblik i en sådan måne-formende skive og kan give forskerne yderligere indsigt i, hvordan planetsystemer dannes.

CRK, Kilde: Astrophys. J. Lett., Vol 916, No. 1.