Indhold - blad nr. 3-2012

Synspunkt: Innovationsfirkanten: Fra vidensamfund til innovationssamfund (pdf) ved Claus Hviid Christensen, Innovationscenter, DONG Energy

Til kamp mod fiskedræberen (pdf)
Et af de værste problemer i opdræt af ferskvandsfisk er hvidpletsygen, der skyldes en parasit, der populært benævnes fiskedræberen. Fiskens immunsystem kan imidlertid med den rigtige aktivering holde snylteren i skak, hvilket giver håb om en fremtidig udvikling af vacciner.
Af Louise v. G. Jørgensen og Kurt Buchmann

Olie i Arktis – eventyr eller mareridt? (pdf)
Risikoen for olieforurening af de følsomme arktiske områder stiger i fremtiden på grund af øget udvinding og mere skibstrafik. Vi ved, at olieforurening kan få fatale konsekvenser for fugle og havpattedyr. Men også havets mindre skabninger, vandlopperne, som alle de andre lever af, kan få det svært.
Af Julie Cornelius Grenvald, Morten Hjorth, Line Reeh og Torkel Gissel Nielsen

Neutrinoerne blev ikke enden på Lotto (pdf)
Det vakte stor opsigt, da et internationalt forskerhold sidste år annoncerede, at de havde observeret neutrinoer, der bevægede sig hurtigere end lyset. Det har nu vist sig, at der var tale om en målefejl. Vi ser her på eksperimentet og hvorfor overlys-neutrinoer er så opsigtsvækkende.
Af Tobias Basse

Nyt lys på bakterien (pdf)

Bakterier og andre sygdomsfremkaldende mikrober kan uskadeliggøres med ultraviolet lys. Forskere ved Syddansk Universitet arbejder på at udvikle udstyr baseret på moderne lys-emitterende dioder (LED), som kan bruges til at bekæmpe bakterier på hospitaler.

Neuralt netværk fanger big bang (pdf)
En dansk udviklet analyseteknik med et neuralt netværk gør det muligt at komme ind under huden på universets fødsel – det såkaldte big bang.
Af Michael Linden-Vørnle og Hans Ulrik Nørgaard-Nielsen

Et genom - mange historier (pdf)
Genomsekvenser er guldminer af information om artsdannelse og naturlig selektion. Men man skal stille de rigtige spørgsmål for at få de interessante svar.
Af Thomas Mailund, Kasper Munch, Asger Hobolth, Mikkel H. Schierup og Peter F. Gammelby

Boganmeldelser (pdf):
Atlas over danske ferskvandsfisk - anmeldt af Carsten R. Kjaer
Kædereaktion - Historien om atombombens tilblivelse - anmeldt af Klaus Seiersen

SynspunktInnovationsfirkanten: Fra vidensamfund til innovationssamfund (pdf) ved Claus Hviid Christensen, Innovationscenter, DONG Energy

Bagsiden: Styr på informationsstrømmen (pdf)

Kort nyt & Aktuelt
Fri adgang til resultaterne
Graphen og salt
Gamle luftfotos og klimahistorie
Forskere efterligner insekt-silke
Delfinens genom fortæller om store hjerner.