Synspunkt: Klimaforandringer: Hvor skidt står det egentlig til? (pdf) ved Sebastian H. Mernild og Jens Hesselbjerg Christensen

Meteorologi med GPS-signaler
Det globale positioneringssystem GPS er udviklet til at levere præcise positionsbestemmelser. Men som det er tilfældet med så megen anden højteknologi, har der også vist sig andre interessante anvendelsesmuligheder af GPS. F.eks. til at bestemme atmosfærens temperatur og luftfugtighed.
Af Kjartan Münster Kinch og Kent Bækgaard Lauritsen

Kosmiske partikler og skykim (pdf) Ekstra materiale (link)
Forskere kan nu efterligne den kosmiske strålings effekt på dannelsen af skyer i Jordens atmosfære. Ved hjælp af Danmarks største accelerator og et særligt klimakammer er det lykkedes at skabe de små partikler (aerosoler), som kan udgøre kimen til skyerne på himlen.
Af Jens Olaf Pepke Pedersen, Martin Andreas Bødker Enghoff og Ulrik I. Uggerhøj

Istidens gådefulde klimaspring (pdf)
Under sidste istid blev det nordatlantiske område ramt af ca. 25 abrupte temperaturspring med stigninger på op til 15 ºC. Men hver gang vendte kulden tilbage. Forklaringen på springene synes at være, at efterhånden som luften og havoverfladen blev koldere og koldere, blev dybhavet varmere og varmere.
Af Tine L. Rasmussen og Erik Thomsen

Til klimakonference i Denver (pdf)
Af Bjarne Siewertsen

RNA er jo bare matematik! (pdf)
Ekstra materiale (link)
Hvordan kan man kurere sygdomme med matematiske geometriske strukturer? Det kan man i princippet, hvis de geometriske figurer er RNA-molekyler, og sygdommen skyldes syge gener
Af Jakob Blaavand

Bagsiden af eventyret i Golfen Proteasernes veje og vildveje
Når kræft spreder sig i organismen og danner metastaser, spiller proteinnedbrydende enzymer – kaldet proteaser – ofte en uheldig rolle heri. Det er blot en af grundene til, at forskere er meget interesserede i at forstå disse enzymers fundmentale biokemi.
Af Peter A. Andreasen, Morten Persson, Andreas Kjær og Michael Ploug

Fiskens immunsystem - Hvad kan vi lære af det?
Studier af fiskenes immunforsvar, specielt i de meget unge stadier, kan både lede til reduceret forbrug af antibiotika i fiskeopdræt og inspirere immunforskere, der arbejder med pattedyrfostrets fysiologi og immunsystem.
Af Jiwan Kumar Chettri, Per Kania og Kurt Buchmann

En opdagelsesrejse med kunst og videnskab
Nordøstgrønland Ekspeditionen 2011 er som en gammeldags opdagelsesrejse, hvor videnskabsfolk, kunstnere og søfolk rejser ud med et skib for at se, forstå og beskrive nyt land og nye sammenhænge på nye måder.
Af Bo Elberling og Morten Rasch

Eksotiske ?strukturer i syv dimensioner - gav Abelpris til Milnor på seks millioner (pdf)
Abelprisen gik i 2011 til den amerikanske matematiker John Willard Milnor »for banebrydende opdagelser inden for topologi, geometri og algebra.« Vi ser her nærmere på prisvinderens arbejde.
Af Vagn Lundsgaard Hansen og Poul G. Hjorth

Kortlægning af gener i en etisk jungle
I kortlægningen af menneskets genom er forskerne stødt på et grundlæggende etisk problem: Hvem ejer et menneskes DNA? Er det personen selv, hans slægt, efterkommere, stamme eller nation? Eller er det hele menneskeheden?
Af Peter F. Gammelby

Kritik af videnskabsetiske regler
De danske regler stiller forsøgspersoner i genetisk forskning ringere end i andre lande, mener førende genetikere.
Af Peter F. Gammelby

Boganmeldelser:
Umami – den femte smag. Anmeldt af Jens Olaf Pepke Pedersen
Grønlands havalger. Anmeldt af professor, dr. scient Ole G. Mouritsen

Synspunkt: fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/an5_11syn.pdfKlimaforandringer: Hvor skidt står det egentlig til? (pdf)fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/an6_11syn.pdf
ved
Sebastian H. Mernild og Jens Hesselbjerg Christensen

Bagsiden: fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/an5_11bagside.pdfMirakelord (pdf)

Kort nyt & Aktuelt
Når klitter kolliderer, Virtuel genteknologi, Første europæiske “ebola”-virus, Behovet for fødevarer i 2050, Exoplanet i den beboelige zone, Fossiler og biodiversitet, Bagsiden af eventyret i Golfen og Kemien mellem kontinentalplader.

Prøv bladet: et godt tilbud til nye abonnementer