Indhold blad nr 3-2021

Forskning og nyheder

Kort Nyt (pdf) og som html:

Pas på skovflåterne
Skovflåten er i stand til at overføre mange forskellige sygdomsfremkaldende organismer til mennesket. Selvom sandsynligheden for at blive smittet faktisk ikke er så stor, holder forskerne et vågent øje med flåterne og de sygdomme, de spreder.
Af Karen Angeliki Krogfelt og Mette Frimodt Hansen

Dødelige pandemier – COVID-19 er hverken den første eller den sidste
I 1918 blev verden ramt af den hidtil mest dødelige pandemi i moderne tider, og i disse år hærger endnu en global dræber. Forskere er i et kapløb med tiden for at forstå, hvordan vi kan lære af fortidens pandemier for bedre at forstå nutidens modstykker.
Af Kristian Sjøgren

Mikrober har magt til at gøre dig syg – og holde dig rask
Enhver ved, at mikrober i form af bakterier, arkæer, virus og svampe kan være farlige og gøre os syge. Men deres vigtigste rolle er faktisk, at de hjælper os med at holde os sunde og raske. Derfor skal vi passe på de mange sundhedsfremmende mikrober, som lever i og på os.
Af Kristian Sjøgren

Planters hemmelige liv i skyggen af andre
Planter kan ikke bevæge sig ud i sollyset, når andre skygger for dem, så de må i stedet vokse opad i et forsøg på at nå Solens stråler. Dansk forskning viser, hvad der sker på det genetiske niveau, når planter forsøger at undslippe et liv i skyggen af andre.

Strandenge – en overset klimabuffer
Strandenge – såkaldt saltmarsk - er effektive kulstofdræn, og derfor kan omlægning af lavbundsjord langs danske kyster til saltmarsk reducere den danske CO2-udledning. Samtidig fungerer saltmarsker som naturlige kystværn og er gode for biodiversiteten.
Af Jeppe Najbjerg Hansen, Anna Elizabeth Løvgren Graversen, Dorte Krause-Jensen og Gary Thomas Banta

Rovinsekter på plantekost
Hvis man skaber gode betingelser for skadedyrenes naturlige fjender i marken, kan de hjælpe med begrænse skader på afgrøderne. Man kan hjælpe disse kødædere ved at sørge for, at de har adgang til rigelige mængder af nektar og pollen fra blomster.
Af Lene Sigsgaard

En sandwich i rummet
Små satellitter udvikles i dag på baggrund af krav, der er opstillet for mere end 20 år siden. Ved at udnytte en smart sammensætning af kul og plastik, som kaldes en “sandwich”, er det muligt at halvere vægten på en satellitstruktur.
Af Nicolai Iversen

Digitale skrankepaver
En digital skrankepave er et system, der vil have tingene på sine præmisser og ikke brugerens«, siger professor ved Syddansk Universitet, Connie Svabo.

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer