Blad nr. 1-2014 bringer artikler om:

Synspunkt: fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2013syn.pdfAvis-and dækker over reelt problem (pdf)  ved Lia Leffland, ATV

Smeltevand giver et særegent liv i Nuup Kangerlua
En usædvanlig algeproduktion og en næsten ukendt vandloppeart i den grønlandske fjord Nuup Kangerlua pirrer forskernes nysgerrighed.
Af Kristine E. Arendt og Emma Kristensen

En verden med nanotråde
Forskere arbejder på at udvikle nanotråde tusinde gange mindre end et hår, som kan bruges til at måle, hvad der foregår i en enkelt celle.
Af Morten Hannibal Madsen

Termoelektriske materialer (pdf)
Med termoelektriske materialer kan man høste elektricitet ud af spildvarme eller lave tynde, kompakte kølemoduler til fx computere og elektronik. Sådanne materialer kan få en stor rolle i fremtidens teknologi, hvis materialerne kan gøres mere effektive og billige. Og vi er godt på vej.
Af Bo Brummerstedt Iversen, Jacob Becker og Kasper Andersen Borup

Genindvinding af sølv baner vejen for plastsolceller
Af Kasper Hagen Skovse

Hvorfor er antioxidanter sunde?
Antioxidanter fra frugt og grønt er godt for vores helbred. At disse stoffer er gavnlige, skyldes dog måske slet ikke, at de virker som antioxidanter. De har nemlig andre egenskaber, som kan forklare deres gavnlige effekt.
Af Casper Kielland

Kinesisk malurt – en medicinplante med potentiale
Bioaktive stoffer fra planten kinesisk malurt anvendes i dag med stor succes til malariabehandling verden over. Stofferne har dog mange andre mulige anvendelsesområder, fx som et alternativ til brugen af antibiotika i fjerkræproduktion.
Af Xavier Fretté og Kathrine Bisgaard

En grønnere opdrætsfisk - om matematik, tørring og fiskefoder
Tørring af fiskefoder forbruger årligt på verdensplan energi svarende til elforbruget i 600.000 husstande. Bevæbnet med fysik og matematiske modeller forsøger artiklens forfatter at afkode, hvordan fiskefoder kan tørres på den mest energi­effektive måde til fordel for miljøet og producentens bundlinje.
Af Anders Fjeldbo Haubjerg

Den truede ål under lup (pdf)
Ålen er lidt af et mysterium for forskerne. På trods af en ihærdig indsats er der stadig meget, vi ikke ved om denne værdifulde og kritisk truede fisks biologi. Et nyt togt til Sargassohavet skal nu være med til at udfylde hullerne i vores viden.
Af Line Reeh, Peter Munk, Lasse Riemann, Michael Ingemann Pedersen og Torkel Gissel Nielsen.

Forskning på tværs af faggrænser (pdf)
Både fysikere og biologer er optaget af at udforske og forstå naturen. Biologer kan stille mange relevante spørgsmål, som de ikke kan besvare. Og fysikere kan svare på mange spørgsmål, som ingen har stillet. Den svære kunst er at kombinere spørgsmål og svar på tværs af faggrænser.
Af Thomas Kiørboe, Anders Andersen og Tomas Bohr.

SynspunktAvis-and dækker over reelt problem (pdf)
En række misvisende mediehistorier om de danske universitetsuddannelser har desværre forplumret debatten om et vigtigt spørgsmål: Hvordan sikrer vi et bedre match mellem dimittenderne og arbejdsmarkedet?
Ved Lia Leffland

Boganmeldelse: Det molekylære køkken (pdf). Anmeldt af af Ole G. Mouritsen

Bagsiden: På fotojagt efter leoparder (pdf)
...Man kan dog ikke bare marchere ud i regnskoven og studere leoparder! Det er faktisk slet ikke let at studere noget som helst i en regnskov. Så jeg var bevæbnet med 60 kamerafælder, som tager et snapshot, når noget bevæger sig ind foran dem.
Af Rasmus Gren Havmøller

Kort nyt & Aktuelt
Dårlig mad kan opdages langt tidligere, Mange fupartikler i omløb, Havsvamp på iltdiæt, Edderkoppens sure spind, Muskler af fiskesnøre, Vindmøller som orkanværn, 750 deltagere udvikler naturfagene til BIG BANG, Syreresistent koralrev og Videnskab for øjet.
.