Indhold - blad nr. 5-2018

Synspunkt: Børn mangler virkelig natur
Børn i dag får ikke mange naturoplevelser og lever i stadig højere grad i en digital verden, hvor sammenhængen mellem årsag og virkning er vilkårlig og uden relation til kropslige erfaringer. Vil det ændre naturvidenskaben?
Ved neurobiolog, dr. pæd. og lektor Theresa Schilhab, Aarhus Universitet

Genudsætning af rødspætter: Død eller levende…
Hver dag går en stor mængde rødspætter til spilde, fordi de ifølge EU-regler er for små til at blive solgt til menneskeføde og heller ikke må genudsættes i havet. Men forskning viser, at rødspætter fanget med garn med fordel kan genudsættes i havet.
Af Rasmus Ern og Niels Madsen

Vild med bidans
Hvis vi vil fremme bierne i vores natur, må vi vide, hvor de færdes. Et nyt system udviklet ved Aarhus Universitet gør det nu både simplere og billigere at afkode honningbiers dansesprog, som viser, hvor bierne flyver hen.
Af Annika Skarðsá Jeppesen, Yoko Luise Dupont, Julie Ørnholm Frederiksen og Peter Borgen Sørensen

Historien bag en aktuel orm i vore torsk
Der er indtil nu beskrevet utallige parasitter, som forekommer i vore fritlevende dyrearter. De har ofte knudrede videnskabelige navne, som rummer en historie om udforskningen af dem. Det viser et aktuelt eksempel med en ubehagelig snylter, som plager torsken i Østersøen.
Af Kurt Buchman, Per Walter Kania og Shaozhi Zuo

Dansk forskning peger på potentiel behandling af Alzheimers
Medicinalindustrien har endnu ikke knækket koden til at få bugt med Alzheimers, men nu peger dansk forskning på et fokusområde, hvor kræfterne til udvikling af medicin måske skal sættes ind.
Af Kristian Sjøgren

Strålende galdesyrer
Med et nyudviklet radioaktivt sporstof er det for første gang blevet muligt at studere galdesyrers naturlige cirkulation mellem lever og tarm ved hjælp af PET-skanning. Metoden vil øge vores forståelse for, hvordan cirkulationen af galdesyrer påvirkes af sygdomme og forventes at blive et værktøj i udvikling af ny medicin.
Af Kim Frisch

Et radikalt kompas viser fuglene vej
For at forstå fuglenes fascinerende evne til at finde vej ved hjælp af jordens magnetfelt, må forskerne hente hjælp fra kvantemekanikken.
Af Emil Sjulstok, Claus Nielsen og Ilia Solov'yov.

Når forskellige fagligheder brydes og ny forskning opstår
Hvad er bedst: Indirekte målinger eller modelberegninger? Svaret er ikke entydigt og forfatterne kigger her på den klassiske konflikt inden for videnskaben.
Af Mikkel Willum Johansen og Henrik Kragh Sørensen

Viden om Den Spanske Syge styrker beredskabet mod fremtidige pandemier
Unikke danske data giver professor Lone Simonsen indblik i, hvordan Den Spanske Syge forløb for 100 år siden. Indsigten er med til at tegne et billede af, hvordan fremtidige pandemier vil opføre sig?
Af Tim Houman

Bogomtaler: Fossiler i Nordvesteuropa, Liv – Grundbog i biologi, Kampen om fremtiden og Rejsen til tidernes morgen.

Bagsiden: Når pincetten er af lys
Den ene halvdel af årets nobelpris i fysik er gået til den amerikanske fysiker Arthur Ashkin for udviklingen af den optiske pincet.

Kort Nyt
Mere solenergi i elnettet med bedre kontrol, Chokbehandling giver superledning, Insulin har effekt på tarmbetændelse, Sådan vil børnene have maden serveret, Pattedyrenes fremtid, Snu bakterier snyder antibiotika ved at tage sig en lur, Verdensmestre i industrirobotter samt Vi arver det farlige fedt fra far – og det gode fedt fra mor.

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer