Indhold - blad nr. 5-2017:

Synspunkt:  Giv plads til æstetik i naturfagene
Nyttetænkning dominerer tidens opfattelse af, hvorfor vi skal lære naturvidenskab. Men vi må ikke glemme det æstetiske aspekt af naturfagene. For det kan både stimulere den enkeltes interesse for naturvidenskab og styrke dannelsen og fællesskabsfølelsen.
Ved Henrik Zinkernagel

Flyvende insekter forsvinder som fluer
Mange har bemærket, at deres bilforruder nu om dage yderst sjældent skal renses for insekter selv efter en lang tur gennem sommerlandet fra Skagen til Gedser.
Af Kaj Sand-Jensen

Stonehenge og den kulturelle astronomi
Monumentale bygningsværker som Stonehenge rejst af vore fjerne forfædre pirrer fantasien og er omgærdet af myter. Vi kigger her nærmere på myterne, teorierne og den faktuelle viden om Stonehenge og i hvilken grad astronomisk viden har spillet med ved anlæggelsen.
Af Claus Clausen

Grønlands deltaer – vokser, når klimaet bliver varmere
Et nyt studium viser, at de grønlandske deltaer de seneste cirka 70 år har opført sig modsat de fleste andre deltaer i verden – de er vokset. Forklaringen skal findes i øget afsmeltning fra Indlandsisen. Af A Af Mette Bendixen og Lars Lønsmann Iversen

Magnetblanding gør stærk
Materialer med forskellige magnetiske egenskaber kan i teorien skabe meget kraftige magneter, hvis de blandes optimalt. Den type magneter vil Mogens Christensen meget gerne gøre til virkelighed og derved hjælpe os ud af en problematisk afhængighed af sjældne jordartsmetaller i magneter.
Af Mogens Christensen og Carsten R. Kjaer

Nobelprisen i kemi: Spot på livets molekyler
Et elektronmikroskop er som udgangspunkt ikke velegnet til at undersøge biologiske molekyler som proteiner. Men det har årets tre nobelpristagere i kemi lavet om på.

Fostret under lup
Den rivende udvikling indenfor DNA-teknologi gør det muligt at opnå stadig mere detaljeret viden om risikoen for genetisk betingede sygdomme hos fosteret under graviditeten. Fosterdiagnostik er derfor en følsom teknologi på flere planer.
Af Ida Charlotte Bay Lund og Ida Vogel

Mineaffald under vand – den gode historie om miljøskånsom deponering
En ny undersøgelse viser, at mineaffald fra en jernmine deponeret i en norsk fjord ikke har medført en nævneværdig forurening, fordi tungmetallerne er bundet hårdt til jern i affaldet. Det er ny og vigtig viden i relation til fremtidig minedrift i for eksempel Grønland. Af Anne Mette T. Simonsen, Bo Elberling
Af Kristine B. Pedersen og Lis Bach

Boganmeldelse: Mit liv med bondelandets natur. Anmeldt af Carsten R. Kjaer
Bogomtaler: Fra stjernestøv til liv, Alt er relativt – eller er det nu også det, Det store svigt og Fuglekalender 2018.

Bagsiden: Græskartælleren
Botanisk set er græskar et bær, og når man har med bær at gøre, der er så store som fodbolde, skulle man ikke tro, at det var den store udfordring at holde styr på, hvor mange, man har på sin mark. Når antallet skal tælles i hundrede tusinder, er det dog slet ikke så enkelt.
Af Birgitte Dalgaard og Carsten R. Kjaer

Kort Nyt
3D-teknologi til knæoperationer, Forskere “slukker” for virus i grise, Fugl med supersanser, Kunsten at måle en sej væske, Forskere 3D-printer levende knogler, Skod-asfalt, Myrer på kanten, Vandplanter spirer i “spøgelsesdamme”.

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer