Indhold - blad nr. 5-2015:

Synspunkt: Forskningsfriheden flyver (pdf)
Regeringens besparelser på forskningsbudgettet bekymrer forskere og erhvervsfolk. Det danske forskningsmirakel bygger på stabilitet og diversitet i forskningsverden, som det er svært at skabe politisk forståelse for.
Ved Jacob Busch og Kristian Hvidtfelt Nielsen.

Nobelprisen i fysik: Et hattrick til neutrinoforskningen (pdf)
Endnu en gang er Nobelprisen i fysik blevet givet til forskning i neutrinoer – partiklen der findes overalt, men er uhyggelig svær at måle. Grunden til den store interesse er, at neutrinoforskningens resultater ikke kan forklares inden for partikelfysikkens standard-model.
Af Steen Hannestad

Universets skabelse set fra Indlandsisen (pdf)
“Deep Space” bliver det første teleskop på Grønland, der skal studere den kosmiske mikrobølge-baggrundsstråling og dermed bidrage til at forstå, hvordan Universet blev til.
Af Robert Feidenhans'l, Pavel Naselsky og Anne Mette Frejsel

Kulstof i havet - en tynd kop te? (pdf)
Enorme mængder kulstof findes opløst i verdenshavene, hvor det kan forblive i flere tusinde år. Formentlig fordi det findes i for lave koncentrationer til, at det kan betale sig for bakterierne at nedbryde det.
Af Sachia Jo Traving, Colin Stedmon, Lasse Riemann og Uffe H. Thygesen

Fra notesbøger til public domain (pdf)
Vigtige data om klima- og miljøforandringer i Grønland er nu tilgængelige, kort tid efter at de er indsamlet, og de indgår nu i højere grad i den internationale forskning i et Arktis under forandring.
Af Nils Francke

Kviksølv i Østersøen (pdf)
Mange fisk og muslinger fra Østersøen indeholder så meget kviksølv, at det overskrider miljøkravene fra EU. Ved hjælp af modeller arbejder Anne Lærke Sørensen på at få en bedre forståelse af, hvordan kviksølv cirkulerer i Østersøen, og hvad vi kan forvente af problemer i fremtiden.
NB: Der er udarbejdet undervisningsmateriale til artiklen.

Bier og sprøjtemidler – en farlig cocktail? (pdf)
En uheldig bivirkning ved at bruge sprøjtemidler mod skadelige insekter er, at også nyttige insekter som bier bliver påvirket. Hvor stort problemet er, kan være svært at vurdere ud fra de standardtests, man hidtil har brugt.
Af Marianne Bruus, Yoko L. Dupont, Peter Borgen Sørensen og Tove Steenberg

Debat: Forfejlet kritik fra Center for Is og Klima (pdf - fuld version med figurer)
Dette indlæg følger op på diskussionen i Aktuel Naturvidenskab nr. 4/2015 omkring Jens Morten Hansen og kollegers artikel om Månen og havniveauet bragt i nr. 3/2015.
Af Jens Morten Hansen

Hvordan kan man sige nej til GMO? (pdf)
Modstandere af genteknologi udtrykker ofte deres bekymring med, at teknologien er “unaturlig”. Men hvad mener de egentlig med det? Og er det et synspunkt, der skal tages seriøst, hvis genmodificering af fødevarevarer kan være med til at eliminere sult og fejlernæring i verden?
Af Katla Heðinsdóttir og Mickey Gjerris

Når nordlyset fænger (pdf)
Poul Jensen er rumfysiker og vild med nordlys. Han udgiver nu efter fem års optagelser og klipning filmen Beneath the Aurora for at dele sin fascination af det gådefulde fænomen med os andre.
Af Niels Hansen.

Øl og god kemi hænger sammen (pdf)

Bent Lyager, som er civilingeniør, har de seneste fire år selv stået for et kursus i ølbrygning, som kemiingeniørstuderende kan vælge på 5. semester.

Kort Nyt og Aktuelt (pdf)
Det var usundt at være rig i Middelalderen, Forskere laver ny type magnet, Træningsrobot modvirker tyngdekraften, Nobelpris til DNA-forskere, Modeller skal give bedre høreapparater, Mørkere is i Grønland?, Da pesten inficerede europæerne og Afsløret af bakterieskyen.

Prøv bladet:
et godt tilbud til nye abonnementer