Blad nr. 4-2013 bringer artikler om:

Synspunkt: En ringe havudsigt ?– sløret af den danske havstrategi (pdf)  ved Michael Olesen

Forskning og nyheder

Hvem dræber honningbierne? (pdf)
Over hele verden er bestanden af honningbier faldet dramatisk de seneste tiår. Som forklaring på biernes krise har mistanken specielt samlet sig om brugen af en gruppe pesticider kaldet neonikotinoider. Men flere faktorer spiller formentlig en rolle.
Af Christa Escasaín Berg

En gigantisk isterning – lysglimt fra Antarktis' dyb fortæller om kosmos
Forskere har omdannet dele af den antarktiske is til et kæmpemæssigt laboratorium for måling af neutrinoer fra verdensrummet. Og et endnu større er på vej.
Af Rune Elgaard Mikkelsen og Ulrik Ingerslev Uggerhøj

Planktonøkologi i ørkenen
Som nogle af de første har vi fået mulighed for at undersøge planktonlivet i Rødehavet ved Saudi Arabien, hvor ørkenen strækker sig uendeligt på land og hvor havet omkring fremstår som en ubeskrevet gigant. Opholdet gav samtidigt et spændende indblik i mulighederne ved et universitet, hvor money is not an issue.
Af Søren Enghoff-Poulsen og Torkel Gissel Nielsen

Fra skrot til slot ?- affald i fremtidens byggematerialer
Affald fra industrien som fx aske eller forskellige organiske fibre kan bruges som bestanddel af nye innovative og bæredygtige byggematerialer. Ved DTU arbejder forskere i et tværfagligt udviklingsprojekt på at teste og kortlægge egenskaberne af forskellige affaldstyper, så de kan skifte status fra affald til attraktive ressourcer.
Af Lisbeth M. Ottosen, Pernille E. Jensen og Gunvor M. Kirkelund

Jagten på en ny membranmodel
Med nye mikroskopiteknikker, der kan optage flere tusinde billeder pr. sekund, kan forskerne følge molekylernes bevægelser i cellemembranen. Dette giver et utroligt detalje­niveau, men det er en udfordring at undgå, at de anvendte teknikker påvirker resultatet.
Af Mathias Porsmose Clausen og Lars Onslev

Sæt sejl mod stjernerne
I en ikke alt for fjern fremtid vil rumfartøjer med gigantiske ultratynde sejl måske kunne bruges til rejser i Solsystemet – ja, endog til de nærmeste stjerner.
Af Michael Linden-Vørnle

Plantens liv under jorden
Plantens rødder er helt centrale, når jordens begrænsede ressourcer skal udnyttes optimalt. Derfor studerer forskere ivrigt rodsystemerne på vigtige afgrøder for at udvikle sorter og dyrkningssystemer, som effektivt kan optage vand og de næringsstoffer, der er til rådighed.
Af Dorte Bodin Dresbøll og Rikke Pape Thomsen

Fysik i olympiadeklassen (pdf)
I juli måned mødtes 374 unge fra 83 lande i Danmark for at deltage i den internationale fysikolympiade, der foregik på DTU og Københavns Universitet. Vi bringer her en dagsbogsberetning fra en af de fem danske deltagere.
Af Frederik Ravn Klausen

Replik: Tang med omtanke (pdf)
Befolkningen bør kende både mulige positive og negative effekter af fødevarer, før de spiser dem. Det mener Jørgen Schlundt, DTU Fødevareinstituttet, med henvisning til Ole G. Mouritsens kritik af instituttets udmeldinger om tang i det seneste nummer af Aktuel Naturvidenskab.
Ved Jørgen Schlundt

Ny udstilling: Mammutter - kæmper fra Rusland

Synspunkt: En ringe havudsigt ?– sløret af den danske havstrategi (pdf)
Forudsætningen for et godt havmiljø er, at vi får bugt med eutrofiering og overfiskeri. Havstrategiloven er i den sammenhæng desværre en ringe hjælp.
ved Michael Olesen

Bagsiden: Luftrenser med atmosfære (pdf)
Ventilationssystemer og teknologi til luftrensning i bygninger er et evig aktuelt område for forskere og ingeniører. Men hvorfor er den friske luft udenfor – ja, netop frisk?

Kort nyt & Aktuelt
På vej mod 5G, Kemikere hjælper læger med diagnoser, Robot mod ukrudt, Bakterie sprunget fra køer til mennesker, Vandlopper og skovsvampe gi’r ny energi, Bakteriekonsortier stjæler havets næring, Ekstrem smeltning forklaret, Blåhvaler forstyrres af sonar, Sandstormens dynamik, Hukommelsesprotein svinder med alderen og Væddere og lange horn.
.