Indhold blad nr 3-2019

Synspunkt: Vi kan ikke redde klimaet alene
Der skal gøres noget nu for at redde planeten. Det støtter de fleste heldigvis op om. Men adfærdsændringer er ikke nok, der er også brug for teknologiske løsninger og politisk vilje.
Af Jakob Stoustrup er professor samt prodekan ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet

Er insekterne ved at forsvinde?
Det vakte berettiget opsigt, da tyske forskere i 2017 rapporterede en dramatisk nedgang i biomassen for flyvende insekter i naturområder over en 27 års periode. Men hvad fortæller denne undersøgelse egentlig om insekternes tilbagegang?
Af Hans Henrik Bruun

Mikroplast i byens vand
I spildevand og regnvand fra byerne findes mikroplast, der kan ende i miljøet. Men hvor meget er der af det, hvor kommer det fra, og hvordan finder og måler man plastikpartikler, man ikke kan se med det blotte øje?
Af Kristina Borg Olesen, Marta Simon, Aviaja Anna Hansen og Jes Vollertsen

Kan fedtsyrer bruges som medicin?
Fedtsyrer kan virke forebyggende og måske endda modvirke type 2 diabetes ved at aktivere specifikke receptorer i cellerne, der øger insulinudskillelsen og insulinfølsomheden. En fedtsyre i pinjekerneolie har vist sig særlig effektiv til at sænke blodsukkeret hos mus, og den bliver nu testet på mennesker.
Af Elisabeth Rexen Ulven

Det energiproducerende renseanlæg
Moderne renseanlæg skal ikke bare sørge for, at spildevand bliver renset, så det kan udledes til vandmiljøet – de skal også fungere som centre for værdifulde ressourcer.
Af Peter Daugbjerg Jensen og Aja Brodal

Når leveren bliver for fed
I dag påvirkes op imod 25 % af verdens befolkning af sygdommen non-alkoholisk fedtlever, og tendensen er i stigning. I kampen mod sygdommen kan marsvin vise sig værdifulde, fordi de ligner mennesker på en række vigtige punkter i forhold til omsætningen af fedt i kroppen.
Af David Højland Ipsen, Jens Lykkesfeldt og Pernille Tveden-Nyborg

Kapløbet om membranproteinet “TRPM4”
Ny teknologi gør, at forskere kan kortlægge membranproteiner med meget større præcision end tidligere. Opdagelserne er nødvendige for at kunne udvikle medicin mod blandt andet hud- og hjertesygdomme, men konkurrencen inden for forskningsområdet er brutal.
Af Kristian Sjøgren

Vandlopper kan disrupte marin fiskeopdræt
Flere års intensiv forskning i vandlopper på Roskilde Universitet skal nu udmønte sig i en storskalaproduktion af vandlopper beregnet til fiskefoder. Det kan gøre opdræt af varmtvandsfisk til en bæredygtig forretning og sende danskproducerede Yellowtail Kingfish ud til sushirestauranter i hele Europa.
Af Torben Jarl Jørgensen

Bagsiden: På jagt efter forsvundne iskapper
Mysteriet er, at der mangler en masse is i isbudgettet for perioden omkring den seneste istids maksimum for cirka 20.000 år siden.

Servicesiden med omtale af nye undervisningsmaterialer

Kort Nyt
5.000 år gammelt massemord opklaret, Bitcoin giver CO2-aftryk som Hamborg, Ny teknologi sikrer rent fosfor fra spildevand, Fornem robotpris til studerende, Gamle fjernsyn bliver til isolering, Vi lever længere og ældes langsommere, Den perfekte skateboardrampe og Forskere skal studere “tipping points” .

Prøv bladet:
Et godt tilbud til nye abonnementer