
40
A k t u e l  N a t u r v i d e n s k a b  |  5 |  2 0 1 1

40

Af Gunver Lystbæk Vestergård 

 »Antarktis er i gennemsnit 
blevet 4,5 grader varmere over 
de sidste 60 år«. En dagblads-
journalist citerer avisen New 
York Times, som har påstan-
den fra en forskningsartikel i 
Science. Men journalisten får 
ikke omregnet de amerikanske 
fahrenheitgrader til celsius med 
det resultat, at gradtallet i den 
danske avisartikel bliver to gra-
der for højt.

Citatet er et eksempel på, 
hvordan forskningsnyheder 
transformeres på rejsen gennem 
mediefødekæden fra tidsskrift 
til kommunikationsafdeling til 
nyhedsbureau til udenlandsk 
medie til dansk avis. Intet bud-
skab kan passere uændret gen-
nem så mange menneskelige 
kommunikationsporte – det 
erfarer de fl este allerede med 

“hviskelegen” i børnehaven. 
Den skriftlige nyhed bliver 

omskrevet fra forskningssprog 
til lægmandssprog, versioneret 
til avis- web- tv- eller radio-
sprog og eventuelt oversat fra 
engelsk til dansk. Ikke bare 
ændringer, men fejl vil uundgå-

eligt opstå.
Det konkrete eksempel stam-

mer fra mit speciale, netop 
off entliggjort i Journal of Science 
Communication, hvori jeg 

undersøgte, hvor korrekte de 
tre danske dagblade Informa-
tion, Politiken og Jyllands-Posten 
er, når de citerer videnskabelige 
artikler om ny klimaforskning 

fra de to tidsskrifter Science og 
Nature. Jeg fandt fejl i 46 ud af 
88 artikler fra 1997-2009. 

En sådan fejlrate havde givet 
dumpekarakter på de fl este 

Om sjusk 
      og sladder 
i videnskabsjournalistikken

P E R S P E K T I V

Videnskabsnyheder bliver ikke “hypet” i massemedierne med overdrivelser og 

dramatiseringer – men de er fyldt med sjuskefejl, viser forskning. Og sjusk kombineret 

med en journalistisk fødekæde, der kamufl erer kilderne, får nyhederne til at ligne sladder. 

Fo
to

: 
C

ol
ou

rb
ox

Artiklen kommer fra tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab. Se mere på aktuelnaturvidenskab.dk



41
A k t u e l  N a t u r v i d e n s k a b  |  5 |  2 0 1 1

41

uddannelsessteder, og konklu-
sionen gør det nemt at klan-
dre dagbladsjournalisterne for 
videnskabelig analfabetisme. 
Men antallet af fejl er irrele-
vant. Det interessante er, hvor 
de opstår i kæden, hvilken type 
fejl der er tale om, og hvilken 
eff ekt de har.

Pointen er her, at journali-
sten er det sidste led. I de bio-
logiske fødekæder følger tung-
metaller og andet skidt med, 
når de store dyr æder de små, 
og det gælder også i nyhedsver-
denen. Massemedierne over-
tager med andre ord fejl, der 
allerede opstod i pressemedde-
lelsen eller endnu tidligere hos 
forskeren selv. 

I 1997 citeres klimaforsker-
pioneren Wallace Broecker i en 
pressemeddelelse fra Columbia 
University for at sige, at vi i det 
næste århundrede skal brød-
føde en befolkning på 12-18 
milliarder. Pressemeddelelsen 
bygger på en artikel i Science, 
men her er tallet 11-16 milliar-
der. En tilladelig fejl, men også 
en understregning af, at for-
skerne ikke er mere lødige end 
journalisterne, og at de også 
har interesse i at sætte tommel-
skruer på fakta og vinkel. Fej-
lene kan altså opstå i alle led af 
fødekæden, mens massemedi-
erne altid tager skraldet. 

Sjusk frem for overdrivelser
Forskning i videnskabsnyhe-
ders korrekthed er en ameri-
kansk tradition fra 1970’erne 
med forskere som James Tan-
kard, Lynn Pulford og Robert 
McCall i spidsen. Sammenfat-
tende har godt 35 års studier 
vist, at videnskabsnyheder for 
det meste er korrekte, og at de 
hyppigste fejl er udeladelser og 
faktuelle fejl, mens overdrivel-
ser, dramatiseringen eller andre 
former for sensationsskabende 
omskrivninger er få.

Den tendens bekræfter mit 
speciale. Syv procent af artik-
lerne indeholdt overdrivelser, 
mens der kun blev fundet to 
omskrivninger. I stedet var 
topscorerne faktuelle fejl, som 
fandtes i 16 procent og ude-
ladelser i 13 procent. For det 
meste uforsætlige sjuskefejl.

At nogle forskere og lægfolk 

alligevel stædigt fastholder, at 
journalisternes sensationshun-
ger forvansker videnskabsfor-
midlingen, skyldes muligvis, at 
de få overdrevne artikler ofte 
bliver dagsordensættende, som 
bl.a. kommunikationsforskeren 
Claire McInerney har påvist.

Specialets konklusioner tyder 
i hvert fald på, at fejlene ikke 
skyldes en speciel journalistisk 
habitus, der bevidst eller ube-
vidst øger manipulationen. I 
stedet er det tale om sjuskefejl 
opstået vilkårlige steder i føde-
kæden.

Til gengæld er det journali-
sternes ansvar, at fejlene havner 
i massemediernes slutprodukt. 
De burde have dobbelttjekket 
fakta, og konsekvensen er, at 
nyhedernes pålidelighed daler. 
Det forekommer småironisk, 
at den forskning, der er blevet 
gennemtæsket af et nådesløst 
peer-review-system på vejen 

fra laboratorium til tidsskrift, i 
formidlingsetapen fra tidsskrift 
til massemedie knap nok bliver 

“reviewed”.
Men sådan er mediefødekæ-

den. Når først en pressemed-
delelse eller et telegram er ude, 
er der kun få, der bruger res-
sourcer på at dobbelttjekke. 
Selv om fejlen er åbenlys, kan 
den glide igennem som om 
processen foregår på automat-
pilot. Det gælder ikke kun 
videnskaben, men alle nyheds-
kategorier.

Et arketypisk lidt komisk 
eksempel var nyheden om, at 
amerikanske Jennifer Figge 
i 2009 havde svømmet over 
Atlanterhavet på 24 dage. 
Nyheden nåede hele vejen fra 
det internationale telegrambu-
reau AP til Ritzau til DR og 
til en række andre danske og 
udenlandske medier. Ingen af 
gatekeeperne studsede tilsyne-

ladende over, at kvinden kunne 
svømme ca. 2.500 km på 24 
dage – over 100 km om dagen. 
Men opmærksomme læsere 
tog lommeregneren frem og få 
dage efter udkom et dementi 
fra AP. Hun havde “kun” svøm-
met 400 km. 

Jennifer Figge-historien 
blev dog hurtigt afsløret, fordi 
datamaterialet (Atlanterhavets 
størrelse, og verdensrekordha-
stigheden) til historien var til-
gængeligt. Det er den til gen-
gæld sjældent i massemediernes 
videnskabsnyheder, og det er 
her alarmklokkerne skal ringe. 

De kamufl erede kilder
I arbejdet med specialet skulle 
jeg lokalisere de forsknings-
artikler i Science og Nature, 
som avisartiklerne citerede. 
Det viste sig, at være et større 
detektivarbejde. Ingen inde-
holdt hele forskningsartiklens 

Grafen og tabellen viser antallet af klimanyheder i de udvalgte dagblade. Antallet af klimanyheder og viden-
skabelige klimaartikler stiger voldsomt over perioden, mens antallet af klimanyheder, der citerer de videnska-
belige klimaartikler, ikke vokser tilsvarende. Videnskaben fylder altså mindre og mindre i dagbladene i perio-
den. Bemærk for eksempel, at Jyllands-Posten ingen citater har i 2009 – året for COP15 i København. 

P E R S P E K T I V

År 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 Total

Klimanyheder, der citerer Science/Nature 8 7 6 8 26 17 16 88
Totalt antal klimanyheder 253 166 443 308 528 1615 1609 4922
Citerende klimanyheder i procent af total 3 4 1 3 5 1 1 2,6*
Totalt antal videnskabelige klimaartikler  348 437 649 607 763 1251 1552 5607
i Science/Nature        

Antal citerende artikler pr. avis        
Dagbladet Politiken 1 2 1 4 13 11 11 43
Dagbladet Information 4 4 3 1 9 3 5 29
Jyllands-Posten 3 1 2 3 4 3 0 16
*Gennemsnit pr. år       

1000

100

10

1
1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009

10.000

Klimanyheder, der citerer 
Science/Nature

Total antal klimanyheder

Total antal videnskabelige 
klimaartikler i Science/nature

År

A
nt

al
 a

rt
ik

le
r

Udvikling i dækningen af klimaforskning 
1997-2009

Artiklen kommer fra tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab. Se mere på aktuelnaturvidenskab.dk



42
A k t u e l  N a t u r v i d e n s k a b  |  5 |  2 0 1 1

42

titel eller andre entydige mar-
kører. Pressemeddelelser og 
andre nyhedsartikler var også 
kun sporadisk angivet som 
kilde til en påstand. Selv de 
webartikler, jeg fandt, havde 
ikke links til de videnskabelige 
artikler, trods det, at de ligger 
frit tilgængelige online.

Ydermere var der kildefor-
vekslinger i 11 % af de analy-
serede avisartikler. Det vil sige, 
at udsagn fra pressemeddelel-
ser eller andre nyhedskilder 
fejlagtigt blev krediteret forsk-
ningsartiklen, eller at kilde-
angivelsen på anden måde var 
forkert. Dermed blev subjek-
tive postulater mudret sammen 

med peer-reviewed udsagn. I 
en artikel fra 2005 står der for 
eksempel, at »op til hundrede 
tusinder af mennesker« i det 
sydlige Afrika kan blive ramt at 
klimaforandringer. I sammen-
hængen fremstår det som om, 
påstanden er fra den viden-
skabelige artikel, men den er i 
stedet en tolkning af resultatet 
fremsat i en artikel på Natures 
populærvidenskabelige website 
Nature News. 

Det bliver derfor umuligt 
for modtageren at tjekke mas-
semediernes videnskabelige 
påstande. Kilderne er med 
andre ord kamufl erede, og 
eventuelle spor fra nyhedens 

rejse gennem mediefødekæden 
er slettet. 

Sjuskede nyheder uden præ-
cis kildeangivelse tenderer 
sladder. I mange af avisartik-
lerne fandt jeg for eksempel 
en opbygning, der analogisk 
og eksemplifi ceret kan omskri-
ves til: »Isbjørnen er tæt på at 
uddø. En ny artikel i det aner-
kendte tidsskrift Nature kon-
kluderer, at det store rovdyr er 
tæt på at tabe til den globale 
opvarmning.« Det kan igen 
omskrives til følgende dialog:

“Isbjørnen er tæt på at uddø”
“Siger hvem?”
“En eller anden forsker i 

Nature”

“Har du snakket med forske-
ren eller læst artiklen?”

“Nej”
“Hvor ved du det så fra?”
“Jeg læste det et eller andet 

sted” 

Det ser ikke kønt ud, og 
historien ville formentlig være 
blevet sakset af redaktøren 
havde samme kildedefekte ska-
belon været brugt inden for 
politisk eller økonomisk jour-
nalistik. 

Hvorfor må læseren ikke 
vide, hvor den videnskabe-
lige information er citeret fra? 
En lidt spekulativ forklaring 
er, at det vil afsløre, hvor lidt 
videnskabsjournalistik, der er 
egenproduceret. Der fi ndes 
ingen dansk opgørelse over, 
hvor videnskabsnyheder stam-
mer fra, men britisk forskning 
viser, at videnskabsjournalisters 
primære kilde er pressemed-
delelser, og at 39 % citerer 
direkte fra dem rutinemæs-
sigt. Et argument for denne 
forklaring er også, at medierne 
ofte tydeligt markerer, hvis de 
selv har gravet en historie frem 
eller interviewet hovedforske-
ren – altså en understregning 
af, at det er noget exceptionelt. 
Derudover er der tradition for, 
at pressemeddelelser anses som 
redaktionelt stof, der frit må 
copy-pastes ind i sin helhed 
eller i bidder. 

Det forklarer dog ikke, hvor-
for forskningsartiklen aldrig 
optræder med den fulde titel, 
som det er kutyme med f.eks. 
off entlige rapporter. Det ville 
ellers være næsten omkost-
ningsfrit at sætte en kildean-
givelse på den citerede forsk-
ningsartikel i bunden af avis-
artiklen. 

Ofte lyder forklaringen, at 
den lange kildeangivelse er 
volapyk for gennemsnitslæse-
ren og optager for meget dyre-
bar spalteplads. Sandt nok, 
men samtidig kapper man en 
livline for fagnørderne, der 
gerne vil kontrollere artiklens 
påstande. 

Hvor kommer 
videnskabsnyheder fra?
Hvordan kommer vi så den 
sjuskede og sladderlignende 

Metode og fejl
Via Infomedia blev alle avisartikler, der indeholder ordene “klimaforandring*”, “drivhuseffekt*” eller “global* 
opvarmning*” og “Science” eller “Nature” i perioden 1997-2009 indsamlet. Herefter blev artiklerne sorteret, så 
kun artikler, der refererede et af de to tidsskrifter og kunne kategoriseres som en klimanyhed indgik i analysen. 
De citerede videnskabelige artikler blev lokaliseret og sammenlignet med deres korresponderende avisartikler. 
Pga. datamængdens størrelse blev kun ulige år (1997, 1999, 2001, 2003, 2005, 2007, 2009) inkluderet. Den 
efterfølgende analyse tog udgangspunkt i seks fejlkategorier, hvor en fejl defi neres som “et misforhold mellem 
avisartikel og den citerede tidsskriftartikel”.

1) Faktuelle fejl (16 procent, 14 artikler): 
Forkerte tal, forkert brug af videnskabelige termer, begrebsforvirring. For eksempel blev 2,5 grader i en artikel i 
Nature fra 2003 til 4,5 grader i avisartiklen. Artiklen var oversat fra New York Times, hvor man bruger fahrenheit-
grader i stedet for celsius, og 2,5 grader celsius svarer til 4,5 grader fahrenheit.

2) Kildeforveksling (11 procent, 10 artikler): 
Påstande, der fejlagtigt har tidsskriftartiklen som kilde, men som oprindeligt stammer fra pressemeddelelse eller 
anden nyhedskilde. For eksempel havde påstanden »På den måde er sod årsag til måske 30 procent af de men-
neskeskabte klimaændringer« tidsskriftsartiklen som kilde, men var fra en pressemeddelelse. 

3) Udeladelser/tilføjelser (23 procent, 20 artikler, (udeladelser 13 procent)): 
Udeladelser eller tilføjelser til et direkte eller indirekte citat fra tidsskriftartiklen. For eksempel hævdede to artik-
ler fra forskellige aviser med hjemmel i en Nature-artikel i 2003, at isbjørnene var truede. Men Nature-artiklen 
handlede om, hvordan isen ved Nordpolen er blevet skiftevis tykkere og tyndere over de sidste mange tusinder år, 
og omtalte ikke isbjørne eller andre dyr. 

4) Overdrivelser (7 procent, 6 artikler): 
Forhøjelse af værdier, forøgelse af det omtalte geografi ske område eller andre former for overdrivelser. For 
eksempel står der i en avisartikel fra 2005, at »Ifølge nye beregninger tyder meget på, at temperaturen på kloden 
inden 100 år kan være steget med helt op til 10-11 grader«. Men af tidsskriftsartiklen fremgår det, at der tale om 
en udvidelse af usikkerhedsintervallet, og at sandsynligheden for en så høj stigning er under 4,2 procent. 

5) Omskrivninger (2 procent, 2 artikler): 
Meningsforstyrrende omskrivninger og eufemismer. For eksempel blev det scenarie, at det muligvis bliver koldere 
på den nordlige halvkugle fremover i en artikel fra 1999 beskrevet som »verdensomspændende "dybfrost”«.

6) Fejlkonklusioner (10 procent, 9 artikler): 
Fordrejninger af tidsskriftartiklens konklusion. For eksempel lød det i en artikel fra 2005: »Dramatisk svækkelse 
af Golfstrømmen bevist«. I den citerede Nature-artikel stod der i stedet, at resultaterne “antydede”, at Golfstrøm-
men kunne være svækket. I 2009 kunne det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel desuden fortælle, at Nature-
artiklen var falsk alarm.

P E R S P E K T I V

Artiklen kommer fra tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab. Se mere på aktuelnaturvidenskab.dk



43
A k t u e l  N a t u r v i d e n s k a b  |  5 |  2 0 1 1

43

Om forfatterenvidenskabsjournalistik til livs? 
Først og fremmest ved at pøse 
kølevand på forargelsen. I min 
analyse fandt jeg ikke én avisar-
tikel, der havde manipuleret så 
meget med det videnskabelige 
budskab, at artiklen blev mis-
visende i sin helhed og langt de 
fl este fejl var ubetydelige. Der 
er problemer med videnskabs-
journalistikken, men den er 
ikke i fordærv. 

Så er der de sædvanlige løs-
ningsforslag som oprustning 
af faget videnskabsjournali-
stik, større støtte til populær-
videnskabelige nichemedier 
og medietræning af forskerne. 
Men først og fremmest mangler 
vi viden om dansk videnskabs-
journalistik. 

Vi kender ikke fødekæ-
dens processer til bunds, og 
vi ved ikke, hvor videnskabs-
nyhederne kommer fra. Vi 
mangler derfor en systematisk 
kortlægning af de struktu-
rer, der tilsammen udgør det 
danske populærvidenskabe-
lige kommunikationsnetværk. 
Først når vi har overblik over, 

Gunver Lystbæk Vestergård er 
cand. public. med en bachelor 
i medievidenskab og viden-
skabsstudier. 
gunvervest@hotmail.com
Tlf.: 4088 9994

hvordan forskningsmateriale 
bearbejdes af de enkelte gate-
keepere, kan vi pinpointe, 
hvor bristerne opstår og for-

hindre dem i at gentage sig. 
Sjusk og sladder bekæmpes 
bedst med grundighed og 
viden.   

Videre læsning
G.L. Vestergård, From journal 
to headline: the accuracy of cli-
mate science news in Danish 
high quality newspapers, Jour-
nal of Science Communication 
10(02) (2011) A03.
Hele specialet er tilgængeligt 
på: http://pure.au.dk/portal/
da/glv@adm.au.dk

P E R S P E K T I V

Fo
to

: 
C

ol
ou

rb
ox

Artiklen kommer fra tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab. Se mere på aktuelnaturvidenskab.dk




